Slaapmedicatie – weinig winst tegenover veel bijwerkingen

Tien sprookjes voor het slapengaan kopt Dagblad De Pers op 6 mei 2010. Goed slapen is helaas niet vanzelfsprekend en slaapstoornissen behoren tot de meest voorkomende gezondheidsproblemen. Het artikel is verschenen naar aanleiding van de publicatie van het boek Slaap & slaapstoornissen van de Amerikaanse slaapdeskundige Carlos Schenck en de nederlandse neuroloog en slaapdeskundige Hans Hamburger van het Slotervaart ziekenhuis. Het boek bespreekt alle denkbare stoornissen: van slaapmisperceptie tot slaapwandelen en van exploding head syndrome tot narcolepsie bij honden.

In het artikel in Dagblad De Pers worden 10 mythen over slapen, slaapstoornissen en slaapmedicatie besproken en ontkracht, zoals dat slaap een vorm van uitrusten is en dat het goed is om voor het slapengaan een borrel te nemen. Erg interessant!

Slaapmedicatie – weinig winst tegenover veel bijwerkingen

De meest opzienbarende mythe wordt in het artikel helaas niet genoemd. Het gaat over de zogenaamd positieve effecten van slaapmedicatie. In een interview met de website Leeftijdloze Gezondheid zegt Hamburger namelijk dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het objectieve effect van een slaaptablet slechts bestaat uit gemiddeld 15 minuten extra slaap per nacht, maar dat daartegenover wel minstens 15 uur bijwerkingen staan. Bovendien verstoren slaaptabletten de slaaparchitectuur, de natuurlijke afwisseling tussen diepe slaap en REM slaap die noodzakelijk is voor een goede slaapkwaliteit.

Al met al is Hamburger is dan ook niet ontevreden met het schrappen van slaapmiddelen uit het basispakket van de zorgverzekering. Om een betere nachtrust te krijgen is overdag actief zijn en bewegen het beste wat je kunt doen, benadrukt neuroloog Hans Hamburger. ‘Door veel te ondernemen overdag, verhoog je de slaapdruk. En ga ’s avonds niet in sterk licht zitten, zoals die van de tv of het computerscherm, want dat remt de productie van het slaaphormoon melatonine.’ En dat hormoon is nu juist ons natuurlijke ‘slaapmiddel’!

Beter slapen door Brainwave Optimization neurofeedback

Chronische stress is een belangrijke oorzaak van slaapproblemen. Deze stress is vaak over langere perioden in het leven opgebouwd of het gevolg van een traumatische ervaring. Ze is herkenbaar aan voortdurende alertheid, drukte in het hoofd of lichamelijke spanningsklachten, zoals de bekende spanning in nek en schouders. In die gevallen kunnen trainingsessies met Brainwave Optimization neurofeedback (BWO) bij Alpha Up vaak uitkomst bieden. BWO heeft aangetoond de in de Mind-Body aanwezige stress in korte tijd effectief te verminderen. In gemiddeld 10 á 20 trainingsessies gaan de meeste mensen beduidend beter slapen. Via deze link  kunt u ervaringen bekijken van verschillende van onze eigen cliënten en cliënten van onze internationale collega’s.

Kom langs voor een vrijblijvende proefsessie of informatiebijeenkomst

Heeft u belangstelling om uw slaap te verbeteren? Meldt u dan nu aan voor een kennismaking/proefsessie met Brainwave Optimization neurofeedback. Maandelijks organiseren we ook een informatiebijeenkomst over Brainwave Optimization neurofeedback. Deelname aan de informatiebijeenkomst is gratis.

Links:

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te testen indien u een menselijke bezoeker bent teneinde spam-inzendingen te vermijden.
Beeld-CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.